Volkswagen říká ne vodíkovým automobilům, vysvětlil i důvod

Zdroj: Pxhere

Generální ředitel automobilky Volkswagen, Herbert Diess, v únoru na svém twitterovém účtu zmínil, že efektivita využití vodíku tkví spíše v těžkém průmyslu, jako je ocelářství – nikoli v osobní dopravě. Důvodem je „špatná fyzika“.

Představitel Volkswagenu tím reagoval na tiskovou zprávu Evropské asociace výrobců automobilů, která do roku 2024 požaduje 1 milion nových nabíjecích stanic.

Je čas, aby politici přijali vědu. Zelený vodík je potřebný pro ocelářství, chemikálie, aero… Ale neměl by se používat v automobilech. Příliš drahé, neefektivní, pomalé a obtížné zavádění a složitá přeprava. Koneckonců, žádná vodíková auta v dohledu,“ píše.

Společnost Volkswagen, která vlastní výrobce nákladních vozidel SCANIA a MAN, minulý měsíc dokonce zastavila veškeré vývojové práce na palivových článcích pro nákladní automobily.

Teorie dává smysl, praxe už ne aneb Proč to nejde

Spousta lidí si myslí, že použití vodíku k pohonu osobních a nákladních automobilů je dobrý nápad. Koneckonců, jedinou emisí palivových článků jsou vodní pára a teplo. Co by mohlo být šetrnější ke klimatu? Hezká teorie se však podle předsedy představenstva Volkswagenu velmi liší od reality. „U osobních aut neuvidíte žádnou spotřebu vodíku, a to ani za 10 let, protože fyzika (výpočty), co za tím stojí, nedává smysl,“ komentoval věc Diess.

Zdroj: Volkswagen

Jádro problému tkví v detailech, důležitá je účinnost a počet energetických přeměn, které je třeba provést, aby se kola automobilu s vodíkovým palivovým článkem rozběhla. Nejprve musí být přerušeny silné vazby, které drží vodík a kyslík pohromadě v molekule vody. Dále existují ztráty spojené s přeměnou vodíku na kapalinu, aby mohl být transportován. Poté musí být vodík zpracován palivovým článkem, aby vyrobil elektřinu.

Moderní palivový článek má v tuto chvíli účinnost přibližně 70 procent. Když pak vezmeme všechny palivové články dohromady, jejich „Well to Wheel“ (od zdroje ke kolům) účinnost je nižší než 50 procent.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *