Vodíková revoluce za rohem?

Auta, vlaky, letadla – každý z nich už má svou vodíkovou alternativu. Taková auta nebo autobusy jsou na trhu na vodík jsou dostupné už několik let

Vlna vodíkových inovací se vzedmula v každé oblasti a k průkopníkům, jako jsou Toyota, Honda a Hyundai, se přidávají vlády, samosprávní orgány, mezinárodní organizace i naftové a jiné energetické koncerny.

Osobní auta na vodík

Auta na vodík mají dojezd více než 500 kilometrů, jejich tankování zabere pár minut a jedinou emisí je vodní pára. Jejich pohon je kombinací elektromotoru a palivových článků, produkujících energii reakcí vodíku a kyslíku. Tyto vozy jsou na trhu již několik let. Prvním a nejpopulárnějším je Toyota Mirai.

V roce 2019 překročil prodej modelu Mirai 10 tisíc kusů. Letos se na trhu objeví jeho druhá generace, která bude mít o 30 procent větší dojezd, a objem výroby bude desetkrát větší.

Toyota Mirai 2
Zdroj: Toyota CE

Nákladní vozy a autobusy na vodík

Realitou už jsou i vozy pro přepravu nákladů a městské autobusy s vodíkovým pohonem. Vyrábí je nejen Toyota, která představila model SORA a použila vodíkové palivové články i v nákladních autech vozového parku obsluhujícího síť obchodů Seven Eleven v Japonsku, ale také španělská firma Caetano Bus využívající pohonné soustavy Toyoty nebo polský autobus Solaris Urbino 12. 

Sedlové tahače na vodík se v současné době testují. V tomto roce probíhají ve Švýcarsku testy modelu Hyundai H2 Xcient, Toyota pak od roku 2017 realizuje v Kalifornii dlouhodobý test několika prototypů velkých nákladních vozů s modifikovaným pohonem.

Zdroj: Toyota CE

Železniční doprava

Doprava vlakem je tradičně velmi ekologická, nesmíme však zapomínat, že řadě tratí stále ještě chybí elektrická trakce. Tyto trati obvykle obsluhují lokomotivy se spalovacími motory. Na světě je však několik míst, kde je nahrazují lokomotivy poháněné vodíkem. V uplynulém roce objednala německá železnice 27 vodíkových vlaků Coradia iLint firmy Alstom.

V Japonsku staví Toyota a East Japan Railway Company vodíkové vlaky. Dokončené soupravy se budou využívat v rámci komplexního systému místní dopravy založené na vodíkovém pohonu.

Zdroj: Toyota CE

Lodě a jachty

Námořní doprava představuje velmi závažný problém pro životní prostředí z důvodu emise skleníkových plynů i kvůli znečišťování oceánů. Souvisí to s používáním mazutu, těžkého, toxického paliva vyráběného z ropy. Dobrou zprávou je, že námořní lodi obvykle pohání elektromotor, jemuž mazutový motor dodává proud. Za této situace stačí vyměnit spalovací generátor za vodíkové palivové články a mazutovou nádrž za vodíkovou, a z trajektu nebo nákladní lodi je rázem bezemisní plavidlo. 

Lodě a jachty na vodíkový pohon již staví Norové, Američané a Japonci, avšak než se definitivně uchytí na trhu, bude nezbytné provést řadu testů. Od roku 2017 Toyota spolupracuje s posádkou experimentální bezemisní jachty Energy Observer

Dopravní prostředky na vodík - automobily, lodě, nákladní vozy, letadla.
Tankování vodíku
Zdroj: Toyota CE

Vodíková letadla

Letectví představuje další dopravní branži, která získala negativní renomé kvůli nadměrnému množství emisí skleníkových plynů. Jak vypočítal jaderný fyzik Marcin Popkiewicz, Boeing 747 za 24 hodin spotřebuje tolik paliva, jako 247 automobilů za celý rok. Ekologickou alternativou létání by v řadě případů mohlo být cestování po železnici, ovšem železniční spoje byly celosvětově odstaveny takříkajíc na vedlejší kolej, takže jízda dálkovými vlaky je často mnohem dražší a nepohodlnější.

Airbus nedávno představil tři koncepční dopravní letadla, která by radikálně snížila emise skleníkových plynů. Jedná se o prototypy z řady ZEROe s vodíkovým pohonem, které zatím pojmou 200 cestujících. Airbus plánuje zahájit prodej bezemisních letadel v roce 2035.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *