V Německu vyvíjejí vodíkové auto za pořizovací cenu nižší než 400 000 Kč

Vodíkové auto slouží k dojíždění, k přibližování se k veřejné dopravě i jako auto pro sdílení. Zdroj: DLR/Frank Eppler

Německé Centrum pro letectví a kosmonautiku (DLR) přišlo s levným a lehkým vodíkovým automobilem pro přibližování, pojížďky, dojíždění a nákupy.

Vodíková auta trpí v obecném povědomí dvěma nevýhodami: jednak jsou drahá a jednak se jejich výroba finančně moc nevyplácí. Ovšem přinejmenším první nevýhodu, zdá se, vyřešilo německé Centrum pro letectví a kosmonautiku svým konceptem auta pro příměstskou mobilitu: mělo by stát pouze 15 000 eur a sloužit tak jako ideální dopravní prostředek například pro každodenní dojíždění do práce.

DLR počítá s pořizovacími náklady na SLRV kolem 15 000 eur, tedy zhruba 392 000 Kč!
Pro srovnání: plně elektrický dvoumístný smart EQ stojí něco k 470 000 Kč.

Koncept má jméno jako nějaké kosmické vozítko, Safe Light Regional Vehicle (SLRV), tedy „bezpečné lehké vozidlo pro místní dopravu“. Vyznačuje se nízkou hmotností a inovativní konstrukcí: karoserie váží pouze 90 kilogramů a celé auto jen 450 kilogramů. Sendvičová konstrukce pak zajišťuje velmi vysokou pasivní bezpečnost. „Použitý materiál sestává z kovových vrstev. Uvnitř je plastová pěna. Přední a zadní část vozu jsou vyrobeny ze sendvičových desek a slouží jako deformační zóny,“ píše se v tiskové zprávě DLR.

U sériově vyráběných vozů se tento konstrukční postup ještě nikdy nepoužil, mohl by však v budoucnu ještě zvýšit bezpečnost automobilů při deklarovaných smysluplných výrobních nákladech. DLR nyní na optimalizaci samotného výrobního postupu pracuje.

Ideální pro dojíždění

Svižný dvoumístný vůz není jen bezpečný, ale také velmi šetrný k životnímu prostředí. Hybridní pohon využívá malého palivového článku s výkonem 8,5 kW a baterie s kapacitou 25kWh. Dojezd SLRV je 400 kilometrů a nejvyšší rychlost zhruba 120 km/h. Uvnitř auta se nachází tlaková nádrž na 1,6 kg vodíku. Teplo vytvářené palivovým článkem slouží k vytápění interiéru.

Největším lákadlem je určitě cena. DLR počítá s pořizovacími náklady na SLRV kolem 15 000 eur, tedy zhruba 392 000 Kč! Pro srovnání: plně elektrický dvoumístný smart EQ stojí něco k 470 000 Kč. A na jedno nabití baterie dojede smart pouze 159 km.

SLRV je nové řešení pro mobilitu ve třídě lehkých vozidel a ukazuje, jak lze spojit konstrukci a funkci vozidla s hospodárností. Představuje tedy hmatatelný příklad a technologickou platformu pro místní individuální dopravu, která bude tichá a bez emisí,“ uvádí profesor Tjark Siefkes, zastupující ředitel institutu DLR pro automobilové koncepty.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *