V Maďarsku pracují na první „vodíkoptéře“ – helikoptéře na vodíkový pohon

Technicky vzato půjde o dron s vertikální dráhou vzletu. Vývojářský tým s ním však má více než ambiciózní plány. Počítá se totiž i s autonomním řízením.

Foto: Alaka’i Technologies

Jako by se snažili spojit všechny progresivní technologie v dopravě, které se ještě ne zcela prosadily. Drony jako dopravní prostředek zatím oficiální slouží maximálně k doručování zásilek, a ne k cestování. Jejich provozu není totiž uzpůsobena legislativa většiny zemí.

Autonomní dopravní prostředky jsou velkým příslibem do budoucna, ale je třeba ujet ještě dlouhou cestu v testování i vývoji umělé inteligence, než se stanou standardem v provozu. A vodíkový pohon je technologicky již na úrovni používání, jeho většímu využití ale brání nerozvinutá infrastruktura a vyšší pořizovací cena jak vozidel, tak samotného pohonu.

Na to ale tým z maďarské firmy Genevation Aircraft Ltd. nebere ohledy. Ve spolupráci s americkým partnerem Alakai’i Technologies pracují na prototypu leteckého prostředku nazvaného SKAI, který představili na prezentaci konané 22. ledna.

Jak informuje server Daily News Hungary, ve finální podobě by se mělo jednat o dron určený k přepravě lidí. Pohon budou zajišťovat elektromotory na vodíkové články. Stroj má vážit 500 kilogramů a unese 5 pasažérů po dobu letu 4 hodiny.

Maďarská firma v projektu zajišťuje „hardware“, to znamená konstrukci celého stroje. Její specializací jsou totiž kompozitní materiály na bázi uhlíku, oceli nebo titanu, které jsou nejen lehké, ale hlavně pevné.

Model prezentovaný před pár dny ještě není schopný letu, do fáze leteckých testů by měl dospět nejdříve až v roce 2023. Další dva roky by podle plánů mohlo zabrat, než stroj získá atestaci od amerického Federálního úřadu pro letectví, protože Spojené státy jsou pro uplatnění SKAI klíčovým trhem.

S ohledem na to, že ani v té době zjevně nebude legislativa a infrastruktura řady měst plně přístupná takové formě dopravy, počítá se s tím, že zpočátku vodíkoptéry budou sloužit hlavně k přepravě zásilek kupříkladu mezi sklady nebo nemocnicemi.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *