Shell, Mitsubishi a Vattenfall plánují výstavbu elektrolyzéru v Německu

Elektrárna v hamburské čtvrti Moorburg. Zdroj: Ajepbah, Wikimedia Commons, CC BY-SA 3.0 DE
Švédská společnost Vattenfall, ropný gigant Shell, japonský průmyslový konglomerát Mitsubishi Heavy Industries a společnost zabývající se komunálním vytápěním Wärme Hamburg plánují rozsáhlou výrobu vodíku z větrné a sluneční energie v Hamburku.
Jmenované firmy podepsaly prohlášení o záměru vybudovat škálovatelný elektrolyzér s počátečním výkonem 100 MW – z něhož se později vyvine takzvaný „zelený energetický uzel“ – v místě bývalé obří uhelné elektrárny v hamburské čtvrti Moorburg, poblíž druhého největšího evropského přístavu.
„Do tohoto projektu můžeme přispět svými odbornými znalostmi a zkušenostmi, a to konkrtně při výstavbě jedinečného závodu v Moorburgu, který má infrastrukturu nezbytnou pro výrobu vodíku ve velkém měřítku,“ uvedl Andreas Regnell, senior viceprezident a vedoucí strategického rozvoje ve společnosti Vattenfall.
Vedle studie, do jaké míry lze stávající infrastrukturu použít také pro výrobu energie z obnovitelných zdrojů, budou společnosti zkoumat koncepty nezbytných logistických řetězců a možnosti skladování vodíku.
Výroba zeleného vodíku v Moorburgu by mohla začít v roce 2025. Z bývalého uhelného závodu by se tak stal jeden z největších evropských elektrolyzérů.
Vattenfall sází na vodík vyráběný elektrolyzéry z nefosilních zdrojů v různých průmyslových odvětvích, od výroby oceli až po produkci biopaliv. Společnost na začátku tohoto týdne oznámila plán na 200–500MW elektrolyzér připojený k rafinérii ve Švédsku.
Hodnotový řetězec H²
Konsorcium ještě přesně neurčilo, jak bude zelený vodík vyráběný v Hamburku používán. Vattenfall uvedl, že v blízkosti závodu se nachází řada potenciálních zákazníků pro zelený vodík, což umožňuje projektu pokrýt celý hodnotový řetězec – od výroby po skladování, přepravu a využití v různých odvětvích.
„V Hamburku neexistuje lepší umístění pro škálovatelný elektrolyzér této velikosti,“ uvedl předseda Wärme Hamburg Jens Kerstan.
Kromě toho mohou zámořské lodě na daném místě přímo zastavovat a využívat přístavní zařízení jako dovozní terminál. Plánuje se také do 10 let rozšíření městské plynárenské sítě v přístavu, tudíž jdou vyhlídky ruku v ruce s plány.
Partneři mají v úmyslu požádat o financování v rámci programu EU Důležité projekty společného evropského zájmu (IPCEI).