Ruští vědci přišli na způsob, jak zlevnit a zefektivnit pohon na vodík

Jednu z nejdražších položek vodíkových zařízení představují vzácné prvky užívané na katalyzátory. Vědci v Moskvě nyní objevili inovaci, která může snížit nejen pořizovací náklady, ale i energetickou náročnost celého procesu.

Foto: Baltská federální univerzita Immanuela Kanta

Výsledky své práce publikovali ve vědeckém časopise Nanomaterials. Jejím základem je, jak informuje web Phys.org, aplikace sulfidu molybdeničitého místo nákladného molybdenu nebo platiny na katalyzátor.

Užívaný materiál vyvinuli na Národní univerzitě jaderného výzkumu v Moskvě. Samotné uplatnění ve vodíkových zařízeních, jako jsou motory, začali ale zkoumat v centru funkčních nanomateriálů na Baltské federální univerzitě Immanuela Kanta v Kaliningradu.

Jako materiál pro katalyzátory jsem vyzkoušeli sulfid molybdeničitý, který je zaprvé účinnější než molybden a zadruhé i levnější, protože se díky němu zredukuje množství kovů v katalyzátoru, síra navíc není nedostatkovým zbožím a je levná,“ vysvětluje Alexander Goichman, ředitel centra funkčních nanomateriálů na Baltské federální univerzitě Immanuela Kanta.

Kromě materiálu, který by měl elektrolýzu zefektivnit, přicházejí ruští vědci i s účinnější metodou jeho využití. „Abyste vyrobili opravdu účinný motor na vodík, musíte dbát nejen na složení katalyzátoru, ale i na jeho formu,“ vysvětluje Alexander Goichman.

Doporučujeme aplikování tenké vrstvy sulfidu molybdeničitého na povrch sklovitého uhlíku. Spotřeba materiálu bude v takovém případě minimální, velikost povrchu katalyzátoru přitom zůstane stejná jako u katalyzátorů vyráběných zcela ze sulfidu molybdeničitého,“ doplňuje ruský vědec.

V publikované práci je také předestřena metoda, jak tenkou vrstvu na sklovitý uhlík nanášet. I za jakých podmínek formování lze dosáhnout maximální výkonnosti katalyzátorů.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *