Kostarika zvažuje produkci zeleného vodíku

Zelený vodík se vyrábí elektrolýzou (nebo rozkladem) vody pomocí elektřiny z obnovitelných zdrojů (ilustrační foto). Zdroj: Pixabay

Inovační laboratoř a energetická divize Meziamerické rozvojové banky navázala na žádost kostarického ministerstva životního prostředí a energetiky spolupráci s nadací CRUSA. Cílem je vypracování studie o národním a globálním trhu se zeleným vodíkem a prozkoumání případné účasti Kostariky na tomto podnikání.

Jak uvedla tamní vláda minulý týden, studie bude sledovat několik okruhů témat. Především se zaměří na poznání současného stavu zeleného vodíku na globální úrovni (aktéři, projekce poptávky a nákladů). Ale také třeba na analýzu ekonomické konkurenceschopnosti ve srovnání s jinými vývozními trhy nebo odhad potenciální produkce a její budoucí poptávky na národním trhu v různých segmentech, jako je doprava, průmysl, přísady do konvenčních paliv, vstupy pro syntetická paliva a skladování energie. Součástí se stane i odhad makroekonomických dopadů rozvoje případného odvětví tohoto typu v zemi.

Studii provede podle zpravodajského webu The Costa Rica News belgická firma specializující se na energetiku a udržitelnou dopravu. V souladu s pracovním harmonogramem budou závěry a výsledky prezentovány během druhé poloviny letošního roku.

Zelený vodík se vyrábí elektrolýzou (nebo rozkladem) vody pomocí elektřiny z obnovitelných zdrojů. Jedná se tedy o proces, který nevypouští oxid uhličitý (CO2) do ovzduší. Je považován za jednu z alternativ, které pomáhají zvrátit růst emisí skleníkových plynů (GHG), podporují hospodářský rozvoj a vytvářejí nová pracovní místa napříč segmenty.

Zvýšená poptávka

Ministerstvo potvrdilo, že očekávané globální zvýšení poptávky po zeleném vodíku v nadcházejících desetiletích otevírá Kostarice možnost stát se vývozcem energie. Umožní jí to především čistá energetická matrice a dostatek vody. Ve výsledku by tak mohlo dojít k dalšímu rozvoji infrastruktury a národního trhu s vodíkem, který je nezbytný k tomu, aby významně přispěl k vytvoření dekarbonizované ekonomiky.

Potenciál v dopravě

Některé významné automobilové značky již roky intenzivně investují do vývoje motorů na vodíkový pohon. Mezi přední inovátory patří Honda, DaimlerChrysler, Ford, General Motors / Opel, Hyundai, Kia, Renault/Nissan nebo Toyota.

Ale i státy už začínají vnímat zelený vodík jako životaschopnou alternativu k elektrickým motorům: Japonsko nedávno uvedlo, že se chce stát „vodíkovou ekonomikou“, a země jako Německo, USA, Francie, Čína nebo Rusko provozují vlaky, které právě zelený vodík pohání.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *