Japonsko chce do 15 let zakázat prodej automobilů na fosilní paliva

Japonsko je každým dnem blíže rozhodnutí, které zakáže prodej nových benzínových automobilů. Koncem minulého roku o tom informovali odpovědní úředníci v rámci iniciativy zaměřené na snížení emisí způsobujících změnu klimatu.

Japonská vláda si stanovila cíl urychlit dekarbonizaci v automobilovém průmyslu. Premiér Yoshihide Suga předestřel plán, ve kterém se počítá s efektivním snížením emisí skleníkových plynů v zemi do roku 2050.

Východoasijský stát podle informací webu The Japan Times usilovně pracuje na podpoře elektromobilů i hybridních vozidel, což je oblast, ve které japonské automobilky zatím převládají. Do roku 2030 zde chtějí zvýšit podíl ekologicky šetrných automobilů, jako jsou hybridní a elektrická vozidla, na 50 až 70 %. Cíl jen o něco méně ambiciózní, než jaký si stanovily některé jiné země.

Trh tvořený pouze hybridními a elektrickými auty by znamenal významný posun. Podle Japonské asociace výrobců automobilů totiž v současné době tato tvoří asi jen 29 % z celkového 5,2 milionu registrovaných nových motorových vozidel v zemi.

Japonské ministerstvo hospodářství, obchodu a průmyslu se v nejbližší době sejde s odborníky a zástupci výrobců automobilů, aby konzultovali politiku snižování využití benzínových vozidel a o dalších otázkách souvisejících se zeleným průmyslem. Vláda zvažuje zahrnutí nového cíle i do plánu pro uhlíkovou neutralitu.

Navzdory tomu, že společnost Toyota Motors popularizovala hybridní vozidla u modelu Prius a zdejší automobilky patří mezi přední světové výrobce v tomto segmentu, domácí trh s elektrifikovanými vozidly v posledních letech stagnoval. V loňském roce došlo k meziročnímu poklesu u hybridů i elektromobilů, ukazují údaje JAMA (Japonská asociace výrobců automobilů).

Stejný nápad, jiný stát

Japonsko v těchto ambicích není samozřejmě jedinou zemí, i Čína plánuje do roku 2035 postupně ukončit prodej konvenčních benzínových automobilů. Spojené království minulý měsíc posunulo zamýšlený zákaz prodeje nových benzínových a naftových automobilů o pět let – do roku 2030, zatímco Francie si klade za cíl dosáhnout toho do roku 2040.

Singapur také počítá s vyřazováním automobilů na fosilní paliva, nejpozději k roku 2040. Ve Spojených státech se zatím připojila jen Kalifornie, počítá se s termínem do roku 2035.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *