Hyundai staví v Číně továrnu na vodíkové palivové články

Zdroj: Pixabay

Jihokorejská automobilka postaví v Číně svou první zahraniční továrnu na vodíkové palivové články. Hodlá tím posílit své postavení na rychle rostoucím trhu vozidel na vodíkový pohon.

Záměr je v souladu se strategií automobilky pro rozvoj ekologické dopravy. Hyundai zavádí svou vlastní platformu elektrických vozidel a výrazně navyšuje investice do palivových článků. Investiční záměr rovněž leccos vypovídá o expanzi korejských firem v Číně i přes tlak Spojených států, které chtějí Čínu do jisté míry izolovat. Na pozadí napětí mezi Washingtonem a Pekingem jsou světové firmy nuceny v Číně budovat své vlastní dodavatelské řetězce, aby dokázaly uspokojovat poptávku druhé největší ekonomiky světa.

Výstavba výrobního závodu v jihočínském městě Kanton bude podle odhadů analytiků stát 1 miliardu dolarů. Budovat se začne v únoru a továrna má být hotová v druhé polovině roku 2022. Hyundai zpočátku bude vyrábět v továrně 6 500 systémů s palivovými články ročně. Bude je montovat do svých elektrických SUV Nexo.

Hyundai chce být konkurenceschopným dodavatelem na čínském trhu a je stále lídrem, třebaže tvrdě bojuje s místními výrobci elektrických vozidel,“ uvedl Lee Hang-koo, výkonný poradce z Korejského automobilového institutu. „Je to správný krok, protože vývoz korejských aut do Číny je příliš drahý, mimo jiné kvůli clům.“

Vše v elektrice od roku 2040

V prosinci automobilka Hyundai oznámila, že do roku 2030 plánuje vyrábět 700 000 palivových článků ročně, aby uspokojila rostoucí poptávku. Firma urychluje vývoj vodíkových systémů pro lodě, drony, letadla i automobily.

Skupina Hyundai má dvě desetiletí zkušeností s vývojem palivových článků a v roce 2013 představila první sériově vyráběné elektrické auto na vodíkové články. V roce 2018 pak následovalo vodíkové SUV Nexo. Minulý měsíc automobilka dodala první ze svých vozů Xcient, což je na světě vůbec první sériově vyráběný nákladní automobil na vodíkový pohon.

V prosinci vedení firmy oznámilo, že se Hyundai během pěti let chystá investovat značnou částku na přechod od výroby tradičních automobilů do sektorů, jako jsou elektrická vozidla, vodíkové palivové články a autonomní vozidla. Svou nabídku automobilů na největších světových trzích se chystá plně elektrifikovat do roku 2040.

Budoucnost je v nákladní dopravě

Zastánci bezemisní vodíkové technologie, jako například korejská automobilka Hyundai a japonská Toyota, tvrdí, že využití vodíku je vhodné pro těžkou nákladní a dálkovou dopravu. V této oblasti totiž čistě elektrické vozy s akumulátory mají omezený dojezd a dlouhou dobu dobití. Navíc akumulátory postupně degradují.

V Jižní Koreji je vůle vyvíjet vodíkové palivové články a vláda slibuje výrazné investice. Odbyt vodíkových vozidel je však stále brzděn problémy s infrastrukturou, včetně nedostatku vodíkových čerpacích stanic.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *