HISTORIE VODÍKOVÉHO POHONU 5: Kalifornie – země vodíku zaslíbená

V 90. letech se konečně našlo obchodovatelné uplatnění pro vodíkové palivové články – jako záložní zdroj energie pro důležitou infrastrukturu, ale třeba i v bydlení. Kolotoč exploatace a výzkumu se tak mohl rozjet na plné obrátky.

Vodíková pumpa v Kalifornii. Foto: haymarketrebel, Flickr, CC BY 2.0

Se zlevňováním nákladů na výrobu palivových článků se výrobcům otevíraly nové trhy. Země jako Německo, Japonsko či Velká Británie navíc rozjely státní výzkum technologií palivových článků využívajících iontoměničové polymerní membrány (PEMFC) a článků s pevnými oxidy (Solid Oxide Fuel Cell, SOFC). Jejich potenciál viděly v možnostech poskytovat energetickou zálohu např. důležité telekomunikační síti nebo v tzv. mikrokogeneračních jednotkách, které by bydlení zásobovaly zároveň teplem i elektřinou.

Mezi místa na Zemi vodíků zaslíbená patří rozhodně americký stát Kalifornie. Právě zde vstoupilo v roce 1990 v platnost nařízení definující povinnost vyrábět vozidla s nulovými emisemi – to výrobcům automobilů přikazuje prodat určitý počet vozidel na alternativní pohon (v poměru ke spalovacím vozům). Jednalo se o vůbec první regulaci tohoto typu na světě.

Automobilky zainteresované v té době nejvýrazněji na americkém trhu jako DaimlerChrysler, General Motors nebo Toyota v odpověď na to začaly výrazněji investovat do vývoje palivových článků, především technologie využívající iontoměničové polymerní membrány.

Firmy jako v minulém díle zmiňovaný Ballard pokračovaly ve vlastním pokroku na poli stejné technologie palivových článků, jaké plánoval využívat automobilový průmysl. Právě jednotky od této kanadské firmy vsazovaly do svých vodíkových vozidel společnosti jako Daimler nebo Ford.

Začalo také experimentování s možnostmi vodíkem produkované energie pro vojenskou přenosnou techniku, ale třeba i jako zdroje do laptopů nebo mobilních telefonů. Všeobecný optimismus a nadějné vyhlídky vedly v druhé polovině 90. let řadu firem zaměřujících se na výrobu palivových článků k vstupu na burzu, kde je nedlouho poté tvrdě zasáhl pád, který postihl technologické firmy obecně.

První léta nového tisíciletí přinesla opětovné snahy vyvinout „levnější“, širší veřejnosti dostupnou technologii vodíkového pohonu a státy se začaly více angažovat v propagaci tohoto alternativního pohonu. O tom zase ale něco více příště.

2 thoughts on “HISTORIE VODÍKOVÉHO POHONU 5: Kalifornie – země vodíku zaslíbená

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *