HISTORIE VODÍKOVÉHO POHONU 3: Automobilky hledají alternativu k naftě

První příznaky možné klimatické krize a fronty na benzínkách při ropných krizích popostrčily v 70. letech oficiální činitele i výrobce automobilů směrem k hledání alternativních, udržitelných a ekologičtějších zdrojů.

Electrovan. Foto: JOHN LLOYD, Flickr, CC BY 2.0

Už v 60. letech začala firma General Motors experimentovat s technologií vodíkových palivových článků. Jejich Electrovan poháněly články od společnosti vyvinuté chemickou společností Union Carbide. Vůz byl určen jen pro předváděcí účely, ale i tak se jednalo o jedno z vůbec prvních vodíkových vozidel, které se objevilo na silnicích.

Právě obavy z nedostatku nebo nedostupnosti nafty vedly řadu automobilek k experimentování s alternativními pohony. Například Shell se už od poloviny 60. let podílel na vývoji palivového článku obsahujícího metanol (anglicky Direct methanol fuel cell, zkratka DMFC), jiné společnosti zkoušely využití ammonia nebo právě vodíků.

Vozidla na palivové články (Fuel Cell Vehicles, FCEV) začali v té době vyvíjet přední výrobci aut z Německa, Japonska či USA. Základním produkčním problémem se ukázala konstrukce nádrží na vodík, ať už vozidlových, nebo sloužících k uskladnění většího množství stlačeného vodíku.

Pomohl zemní plyn

Na možnosti vodíkového pohonu zaměřily v sedmé dekádě pozornost i státní instituce a velké firmy. Vysoko hodnocen byl především výstupní efekt, kdy z výfuků vodíkových aut nevychází škodlivé zplodiny, ale pouze se odpařuje voda.

Jedním z hmatatelných výsledků tohoto desetiletí byl znatelný progres na poli technologie palivových článků s kyselinou fosforečnou (Phosphoric acid fuel cell, PAFC). Jednalo se o první palivové články, které byly produkčně dovedeny až do fáze obchodovatelnosti.

Americká armáda se mezitím zaměřila na vývoj technologie palivových článků s elektrolytem tvořeným roztavenou směsí alkalických uhličitanů (Molten carbonate fuel cell, MCFC) umožňující vyrábět stlačený vodík za pomoci zemního plynu. Právě zapojení již ustavené infrastruktury zemního plynu bylo tím opravdovým stimulem pro další rozvoj palivových článků.

80. léta s sebou přinesla ambiciózní plány na budování vodíkových elektráren i prostředků hromadné dopravy. O tom si ale povíme zase příště.

6 thoughts on “HISTORIE VODÍKOVÉHO POHONU 3: Automobilky hledají alternativu k naftě

  1. Pingback: buy cialis
  2. Pingback: cialis pills
  3. Pingback: viagra pills
  4. Greetings! This is my first visit to your blog! We are a group of volunteers and
    starting a new project in a community in the same niche.
    Your blog provided us valuable information to work on. You have done a marvellous job!

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *