HISTORIE VODÍKOVÉHO POHONU 3: Automobilky hledají alternativu k naftě
První příznaky možné klimatické krize a fronty na benzínkách při ropných krizích popostrčily v 70. letech oficiální činitele i výrobce automobilů směrem k hledání alternativních, udržitelných a ekologičtějších zdrojů.

Electrovan. Foto: JOHN LLOYD, Flickr, CC BY 2.0
Už v 60. letech začala firma General Motors experimentovat s technologií vodíkových palivových článků. Jejich Electrovan poháněly články od společnosti vyvinuté chemickou společností Union Carbide. Vůz byl určen jen pro předváděcí účely, ale i tak se jednalo o jedno z vůbec prvních vodíkových vozidel, které se objevilo na silnicích.
Právě obavy z nedostatku nebo nedostupnosti nafty vedly řadu automobilek k experimentování s alternativními pohony. Například Shell se už od poloviny 60. let podílel na vývoji palivového článku obsahujícího metanol (anglicky Direct methanol fuel cell, zkratka DMFC), jiné společnosti zkoušely využití ammonia nebo právě vodíků.
Vozidla na palivové články (Fuel Cell Vehicles, FCEV) začali v té době vyvíjet přední výrobci aut z Německa, Japonska či USA. Základním produkčním problémem se ukázala konstrukce nádrží na vodík, ať už vozidlových, nebo sloužících k uskladnění většího množství stlačeného vodíku.
Pomohl zemní plyn
Na možnosti vodíkového pohonu zaměřily v sedmé dekádě pozornost i státní instituce a velké firmy. Vysoko hodnocen byl především výstupní efekt, kdy z výfuků vodíkových aut nevychází škodlivé zplodiny, ale pouze se odpařuje voda.
Jedním z hmatatelných výsledků tohoto desetiletí byl znatelný progres na poli technologie palivových článků s kyselinou fosforečnou (Phosphoric acid fuel cell, PAFC). Jednalo se o první palivové články, které byly produkčně dovedeny až do fáze obchodovatelnosti.
Americká armáda se mezitím zaměřila na vývoj technologie palivových článků s elektrolytem tvořeným roztavenou směsí alkalických uhličitanů (Molten carbonate fuel cell, MCFC) umožňující vyrábět stlačený vodík za pomoci zemního plynu. Právě zapojení již ustavené infrastruktury zemního plynu bylo tím opravdovým stimulem pro další rozvoj palivových článků.
80. léta s sebou přinesla ambiciózní plány na budování vodíkových elektráren i prostředků hromadné dopravy. O tom si ale povíme zase příště.
Greetings! This is my first visit to your blog! We are a group of volunteers and
starting a new project in a community in the same niche.
Your blog provided us valuable information to work on. You have done a marvellous job!
Ahaa, its nice dialogue on the topic of this piece of writing here at this website,
I have read all that, so at this time me also commenting at this place.
Ahaa, its good dialogue concerning this article at this place at this blog, I have read all that, so now me also
commenting here.
Hi would you mind letting me know which hosting company you’re using?
I’ve loaded your blog in 3 completely different internet browsers and I must say this blog
loads a lot quicker then most. Can you suggest a good web hosting provider at a reasonable price?
Thank you, I appreciate it!
Howdy just wanted to give you a quick heads up. The text in your article seem to be running off the screen in Opera.
I’m not sure if this is a formatting issue or something
to do with browser compatibility but I figured I’d
post to let you know. The style and design look great though!
Hope you get the problem solved soon. Cheers
I’ve been browsing online greater than three hours nowadays,
yet I never discovered any interesting article like yours.
It is beautiful worth enough for me. In my view,
if all web owners and bloggers made good content as you did, the web will be
much more useful than ever before.