Čína předělává elektrobusy a nákladní auta na vodíkový pohon

Zdroj: GCV

Autobusy městské hromadné dopravy a zásobovací nákladní auta poháněná elektřinou se nyní v Číně hromadně a za veřejné podpory přestavují na vodíkový pohon.

Důvod? Nízké teploty na severu Číny totiž ztěžují náležité fungování elektrobusů. Na druhou stranu je v oblasti dostatek větrné a sluneční energie.

Trevor Raymond, ředitel výzkumu Světové platinové investiční rady, uvádí: „Čína má vybudovanou velmi kvalitní infrastrukturu na nabíjení akumulátorům, a tudíž i na provoz nákladních automobilů na baterie. Ovšem na severu Číny panuje velmi chladné podnebí a to, jak všichni víme, elektromobilům moc nesvědčí. Dostatek elektrické energie z větrných a solárních zdrojů zároveň znamená, že výroba a následné využití vodíku je v oblasti poměrně atraktivní řešení.“ Prakticky celý vozový park nákladních vozidel a autobusů na severu Číny se nyní přestavuje z čistě akumulátorového na vodíkový pohon.

Příkladem úspěšného přechodu k vodíku v Evropě je Švýcarsko, kde se vodíkovými nákladními automobily vozí potraviny. Kritickým faktorem v Číně, stejně jako všude jinde, Česko nevyjímaje, je dostatečná infrastruktura čerpacích stanic na vodík. K tomu, aby se provoz jedné vodíkové čerpací stanice vyplatil, je třeba, aby obsluhovala zhruba 700 osobních vozidel. Nákladních automobilů stačí ovšem pouze dvacet sedm!

A to je dobrá zpráva pro státní i místní orgány, které nejsou ochotné nebo schopné vynakládat vysoké částky za plošnou infrastrukturu. Nákladní elektrické automobily, které jezdí v Číně, mají hmotnost od 3 do 6 tun a jejich provoz je poměrně efektivní. Všechna vozidla jsou přes noc zaparkována v depu, kde se mohou dobíjet. Plánování infrastruktury v čínských městech je navíc poměrně jednoduché, neboť se s ní počítá již při výstavbě, která probíhá často „na zelné louce“. Vybavování evropských měst infrastrukturou je poněkud složitější. A proto elektrický, natožpak vodíkový pohod v Evropě není u hromadné (elektrické či vodíkové) dopravy tak rozšířený.

Většina elektrických vozidel není ekologičtější než současné dieselové motory. Vozidla s vodíkovými palivovými články jsou ovšem velmi čistou alternativou dopravy, která může přispět ke zpomalení globálního oteplování, pokud se na výrobu vodíku používají ekologické zdroje (jako zmíněná solární a větrná energie). Vodíková vozidla jsou konstrukčně v zásadě z 80 % podobná elektrickým vozidlům na akumulátory. Je třeba ovšem počítat s tím, že ve vodíkových palivových článcích se využívá platina.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *