Bude budoucností Formule 1 vodík?

Zdroj: Pixabay

Firma INEOS společně se značkou Mercedes koncernu Daimler AG se chystají prosazovat vodíkový pohon ve Formuli 1.

Společnost INEOS začala spolupracovat se stájí Formule 1 Mercedes už před sezonou 2020 a záhy se začaly šířit zprávy, že INEOS celou stáj koupí. To se stalo pouze částečně – INEOS nyní vlastní třetinu, další třetinu má automobilka Daimler a zbývající podíl drží Toto Wolff, šéf závodní stáje.

Nastává nová doba, kdy i Formule 1 chce hrát významnou roli při vývoji udržitelných paliv. Výrobci motorů se již chystají testovat biopaliva pro závodní vozy a záměrem je u stávajících motorů do roku 2022 podíl biopaliv zvýšit. Nové motory by měly být povinné od roku 2026.

Britská chemická firma INEOS jde ještě dál: chce skrze stáj Mercedes prosadit do Formule 1 vodík. Sir Jim Ratcliffe, spoluvlastník INEOS, uvedl: „Vodík má šanci nahradit benzín. Jsme jedním z největších evropských výrobců vodíku. A zároveň jsme lídrem v technologii elektrolýzy, při níž se vodík vyrábí z vody.“

Tento projekt v motorsportu není jediný. Šéf Renaultu Cyril Abiteboul loni na podzim prohlásil, že Formule 1 by měla sezvat expertní skupinu, která by se zabývala motory budoucnosti. Plně elektrický pohon budoucností elitní třídy motorsportu asi nebude, připomíná Abiteboul, ale vodík by se podle něj neměl opomíjet. „Nejdůležitější podle mě je, abychom určili, co je ta nejlepší technologie pro další generaci,“ nechal se slyšet Abiteboul na Eifel Grand Prix v Norimberku. A dodal: „Nových technologií je spousta. Svět automobilismu je nyní velmi nejistý a plný pochyb. Před pár lety jsme o vodíku vůbec nemluvili. Je to nová a slibná věc. Bude vodík vhodný pro Formuli 1? Kdo ví. Já to nevím.“ Možná v Mercedesu to vědí v jasnějších konturách.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *