Automobilový průmysl ukáže, jestli se technologie vodíkového pohonu uchytí

Do jaké míry ovlivňuje technologie palivových článků automobilový průmysl a naopak, se zamýšlí ve článku na webu Automotive News Europe analytička Saloni Walimbe. A podává zajímavý souhrn dění v tomto dynamickém segmentu trhu s implikacemi budoucího vývoje.

Zdroj: Hyundai

Ačkoli vodík jako zdroj energie má široké pole uplatnění, od baterií do laptopů po elektrárny zásobující města, je to přeci jen oblast výroby aut, která zajímá lidi zpravidla nejvíc. A události posledních měsíců nám podle Walimbe dávají docela potěšitelné vyhlídky do příštích let.

Lídr na poli výroby vodíkových aut, firma Hyundai, například letos na podzim ohlásila, že pracuje na dvou velmi zajímavých konceptech vozidel na vodíkový pohon: těžkého nákladního vozu HDC-6 Neptune Concept Class 8 a mrazírenského návěsu HT Nitro ThermoTech. Korejská automobilka už do vývoje a výroby aut na palivové články investovala 7 miliard dolarů.

Nejen Hyundai

Ještě zajímavější je zpráva, že tradiční americký výrobce dieslových motorů Cummins koupil v září za 290 milionů dolarů kanadskou firmu Hydrogenics, zaměřující se na výrobu vodíkových palivových článků.

V Itálii zase výrobce nákladních vozů CNH Industrial NV odsouhlasil nákup startupu Nikola Motor. Za 250 milionů dolarů tak získá společnost vyvíjející vodíkem poháněné návěsy. A už dříve, v dubnu, největší výrobce součástek do aut, firma Robert Bosch, odhalila plány na spolupráci se švédskou společností Powercell Sweden při výrobě palivových článků.

Zdroj: BMW

I tradičně silný německý automobilový průmysl začíná nasedat na vlnu vodíkového pohonu. Po úspěchu „prezentačního“ konceptu i Hydrogen Next – vodíkové varianty SUV X5 – pracuje nyní BMW na vývoji „vodíkové“ verze modelu X7, které bychom se měli dočkat v roce 2023.

Audi už také rozjelo program vývoje aut na palivové články, zcela nepřekvapivě ve spolupráci s Hyundai. A pozadu nezůstává ani Mercedes, který finišuje vývoj svých revolučních hybridních vozů GLC F-Cell. Omezená edice automobilů by měla díky kombinaci zdrojů řešit doposud největší bolístku vodíkové dopravy – obavy z nedostatečně husté sítě čerpacích stanic, omezujíc dojezd.

Rozhodne se na silnicích?

Nároky na pohon budou právě v dopravě stále tvořit jednu z největších položek v celkových číslech, nemluvě o ekologické zátěži. Vývoj v automobilovém průmyslu proto napoví, jaká bude celková poptávka po palivových článcích, myslí si Saloni Walimbe. Ostatně nějakou představu si můžeme udělat už teď díky některým statistickým údajům. Např. podle dat zveřejněných Ministerstvem energetiky USA vzrostl mezi lety 2015 a 2019 počet vodíkových aut na amerických silnicích ze 4 000 na současných 6 500.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *